En ineens was daar in 2020 het coronavirus in Nederland. Plotseling moesten ook wij ons werk ander gaan doen. Ons uitgangspunt was en is dat we zoveel mogelijk onze dienstverlening laten doorgaan, natuurlijk geheel volgens de coronarichtlijnen. Met een flinke dosis creativiteit en flexibiliteit is dat ons gelukt! We zijn dan ook erg trots dat de huurderstevredenheid vorig jaar is gestegen, ondanks de tijd waarin we nu leven.

Huurders dik tevreden
Door onderzoek weten we hoe onze huurders onze dienstverlening waarderen. KWH doet dit onderzoek voor ons en omdat we een bepaalde norm halen krijgen we het KWH label. Omdat naast Welbions 140 corporaties dit onderzoek laten doen kunnen we onszelf met hen vergelijken. Ook stellen we onszelf doelen die we jaarlijks willen behalen. In 2020 was het doel om minimaal gelijk te scoren op het gebied van huurderstevredenheid ten opzichte van de andere corporaties. En dat is ons gelukt! Dat is best een prestatie, zeker omdat bij ongeveer 40% van de aangesloten corporaties de dienstverlening achteruit is gegaan en soms behaalden corporaties het label niet.

Mooie en creatieve oplossingen
Hoe het ons gelukt is om onze waardering voor de dienstverlening te laten stijgen tijdens de coronacrisis? Wij pasten onze interne processen aan zodat we de woningzoekende en huurder op afstand een goede dienstverlening kunnen bieden. Maatwerk speelt hierbij een belangrijke rol. Ook bedachten medewerkers een aantal creatieve oplossingen om onze huurders de aandacht en informatie te kunnen geven waarom zij vragen. Een paar voorbeelden:

  • Huurders financieel tegemoetkomen als deze door de coronacrisis geen of minder inkomsten hebben;
  • Bij groot onderhoud en levensduurverlenging gaan we naar de huurders toe om keuzes van bijvoorbeeld tegels en keukenkastjes door te nemen. Dit gebeurde voorheen vaak op kantoor bij Welbions;
  • Woningen op afstand inspecteren en ook opleveren;
  • Mogelijk maken om nog makkelijker een reparatie aan te vragen via de website;
  • Een corona belteam dat oudere huurders belt om te vragen hoe het met ze gaat;
  • Instructiefilmpjes voor huurders op onze website en sociale media;
  • Filmpjes over het opleveren van nieuwbouwwoningen.

En weer door….
Een mooi resultaat betekent niet dat we nu achterover gaan leunen. Ook in 2021 blijven we natuurlijk werken aan onze dienstverlening. Voorlopig op afstand en we kijken allemaal uit naar het moment dat we weer live contact hebben met onze huurders, woningzoekenden en collega's.