Stap 2: Schakel Buurtbemiddeling in

Waar mensen bij elkaar wonen kan al gauw ergernis ontstaan. Het begint met iets kleins en kan zomaar uitgroeien tot een fikse burenruzie. U hebt uw buren erop aangesproken, maar dat helpt niet. Wat nu? Op dat moment kunt u Buurtbemiddeling inschakelen om u en uw buur weer tot elkaar te brengen. Helpt Buurtbemiddeling niet, dan kunt u een melding doen bij Welbions.

Hoe werkt Buurtbemiddeling?
Buurtbemiddeling maakt de problemen tussen buren bespreekbaar en helpt bij het bedenken van oplossingen. Bel met Buurtbemiddeling via 088 945 57 90 of stuur een e-mail aan: buurtbemiddeling@wijkracht.nl. U kunt gratis gebruikmaken van Buurtbemiddeling.

Informatie en advies
Buurtbemiddeling is telefonisch bereikbaar voor een luisterend oor of tips. Soms is één belletje genoeg om advies te krijgen waar u verder mee kunt. Dit kan fijn zijn als u bijvoorbeeld nog niet in gesprek met de buren durft, of als de emoties te hoog zijn opgelopen.

Bemiddelen
Komt u er met de buren niet meer uit, dan kan een onafhankelijke buurtbemiddelaar u helpen. De getrainde, vrijwillige buurtbemiddelaars luisteren naar de verhalen van u en uw buur. Ze proberen u met elkaar in gesprek te brengen zodat u zelf tot een oplossing komt. De buurtbemiddelaars geven geen oordeel en zijn neutraal.

Coaching
Naast bemiddeling, heeft Buurtbemiddeling ook coaching. Hierbij gaat u samen met uw coach kijken hoe u het beste om kunt gaan met de huidige situatie. U kijkt samen naar welke veranderingen u zelf kunt maken om de situatie leefbaar te maken.

Melding van overlast bij Welbions

Vaak helpt buurtbemiddeling om tot een oplossing te komen. Als dit niet helpt, dan kunt u bij Welbions een melding van overlast doen. We zijn geen politieagent, rechter of zorgverlener, we proberen te bemiddelen tussen u en uw buur. Het is daarbij belangrijk dat u aangeeft van wie, wanneer en welke overlast u ervaart. U kunt de overlast niet anoniem melden. Wij zorgen er wel voor dat niemand uw naam te weten komt zonder uw toestemming.

Let wel: we kunnen niets doen aan normale leefgeluiden die u hoort. Bijvoorbeeld een kat, een spelend kind of een wasmachine. We gaan wel in gesprek met de buur bij ernstige geluidsoverlast zoals regelmatig schreeuwen of harde muziek.

Denkt u er altijd goed over na voordat u een melding bij ons doet. Als wij erbij betrokken worden, dan wordt het vaak een ‘ding’. We merken dat de sfeer tussen de melder en de buur waar het over gaat, er vaak niet beter op wordt.

Wilt u dat Welbions in uw situatie bemiddelt? U kunt overlast bij ons melden door het formulier hieronder in te vullen. Lukt het u niet om het formulier in te vullen? Maak dan een afspraak met uw Wijkcoach. Dit doet u door te bellen met onze Klantenservice op 074 2468300.

Meld hier uw overlast

Geluidsoverlast of leefgeluiden?

Of u nu in een rijtjeshuis of in een flat woont, u hoort altijd leefgeluiden. De geluiden van een radio bij de buren, spelende kinderen of de wasmachine van de bovenbuurman dringen nu eenmaal altijd door muren en vloeren heen. Geluidsdichte woningen bestaan niet. Wél mogen we van elkaar verwachten dat we rekening met elkaar houden. Voor de nachtrust is het fijn als u tussen 22.00 en 8.00 uur geen hard geluid maakt. Laat het uw buren weten dat u een feestje geeft met muziek of dat u de zolder gaat verbouwen. Dit zorgt vaak voor meer begrip.